اخی دلوم بی دلبر اومناشا ( اخی دلم که بی دلبر نمی توانم )
جان دلوم جداییت امناشا ( جان دلم جداییت را نمی توانم تحمل کنم )
و جد پیرون بزرگانن ( و در اینجا بیشتر به حالت قسم ذکر می شود : جد پیر بزرگان است )
خان خومون حسام الدین خانن ( خان خودمان حسام الدین خان است )
غالی کتوسون، جای رشّاد خانن ( قالی پهن شده، جای رشاد خان است )
یک سبزه رنگی مد قاسم خانن ( یک قالی سبز ( شاید ) یا اشاره به رنگ پوست سبز دارد جای محمد قاسم خان است ). در محاوره کهن محمد به صورت شکسته مَد تلفظ می شود )
یک سبزه رنگی پس دروازه ( یک سبز رنگین پوستی پشت درب )
برکه شه لی دن آی عرب زاده ( برقع به صورت داشت آن عرب زاده )
و دست و پای خوم اَتِکِ چاه اچِم ( با دست و پای خویش به درون چاه می روم )
سرای مبارک بش اَ جا ناچم ( به خانه و سرای مبارک بیشتر نخواهم رفت )
برنج شه تش دن نمک اینهدن ( پلو پخته بود اما نمک نداشت )
مور دست مریم بَدَوِی نهدن ( مال دست ( دستپخت شاید ) مریم بدوی ( شاید اشاره به اعراب بدوی دارد ) نبود )
قلیون گلدون بَ چه خُرد اُتکو ( قلیان گلدان را چرا شکستی )
از تِ مبارک بَ چه تُرس اُتکو ( چرا از مبارک ترسیدی )
::: مروری اجمالی بر این ترانه مفهوم و اشاره خاصی به چیزی ندارد و کاملا گنگ می باشد اما اجرای خوب و فوق العاده این فرقه باعث زیباتر و ماندگارتر شدن این ترانه شده است
4 پاسخ
سپاس فراوان
سلام
اتفاقا اصلا گنگ نیست
بیت اول قسم نیست و منضور جنگ بزرگان هست
این شعر در مورد جنگ خوانین رودبار زمین و سرداران رودبار با بیابانیها و عربهاست که در اون محمد خان یا همون محد خان پسر سید خان که سبزه رو عرب زاده و سرداری شجاع بوده هم شرکت داشته و رودباریها صورت خود رو میبندن
سلام
اتفاقا اصلا گنگ نیست
بیت اول قسم نیست و منضور جنگ بزرگان هست
این شعر در مورد جنگ خوانین رودبار زمین و سرداران رودبار با بیابانیها و عربهاست که در اون محمد خان یا همون محد خان پسر سید خان که سبزه رو عرب زاده و سرداری شجاع بوده هم شرکت داشته و رودباریها صورت خود رو میبندن
سلام
اتفاقا اصلا گنگ نیست
بیت اول قسم نیست و منضور جنگ بزرگان هست
این شعر در مورد جنگ خوانین رودبار زمین و سرداران رودبار با بیابانیها و عربهاست
و اون جد بزرگان نیست و جنگ بزرگان هست
در اون جنگ محمد خان یا همون محد خان سید خان (پسر سید خان) که سبزه رو عرب زاده و سرداری شجاع بوده هم شرکت داشته و رودباریها صورت خود رو میبندن
نوادگان محمد خان و سید خان در کهنوج هنوز هستند.